Laman

 photo tabfashion.png photo tabtumblr.png photo tabtutorial.png
 photo tabtutorial.png

Valentine's Day...

Hari Valentine sangat popular merebak di pelosok Indonesia. Terutama dikalangan remaja. Menjelang bulan Februari, pasti banyak anak-anak muda yang sedang hangat dilamun cinta tidak sabar untuk meraikan Hari Valentine yang katanya Hari Kekasih atau kasih sayang, yang jatuh pada tanggal 14 Februari. Bayangnya makin terasa ketika lihat banyak iklan, promosi dan tawaran hebat yang disiarkan dan diadakan bagi yang memeriahkan dan menyambut Hari kekasih itu. Bukan itu saja, lebih menarik lagi, berbagai film berunsur romantis dihidangkan sepanjang bulan ini, khusus untuk si pencinta.


Namun, sadar atau tidak, bukan masyarakat non Islam saja yang menyambut Hari Valentine, umat Islam pun turut dalam memeriahkan hari tersebut walaupun hari yang dirayakan tidak terdapat dalam ajaran Islam.

Melihat pada fenomena ini, Hari Valentine ini semakin mendapat sambutan dalam berbagai kalangan khususnya golongan remaja. Lebih menyedihkan lagi, terdapat beberapa daripada mereka yang bertindak di luar batasan sehingga menimbulkan masalah sosial dalam masyarakat. Berlakunya perbuatan-perbuatan yang diharamkan seperti zina, minum arak, menghisap ganja dan secara tidak langsung mencerminkan keperibadian yang bobrok dalam kalangan remaja dan memberi gambaran negatif terhadap golongan remaja, dari segi peribadi, keluarga, Agama dan generasi yang akan datang.

Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).”
(Surah Al-An’am : 116)

*Dikutip dari beberapa sumber maupun opini sendiri*

0 komentar:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...